Boeing-piloot Christian Smulders toverde ooit een paar afgedankte reddingssloepen om tot pleziervaartuig. Vervolgens kreeg hij in Zweden een oude aluminium geklonken reddingssloep in handen. Dit vaartuig, afkomstig uit een vliegtuigfabriek, zette Smulders aan om een geheel nieuwe type elektrische toerboot te ontwikkelen: de Lillebror 78 E-tourer. Geen klassieke Hollandse sloep, maar een schone, muisstille, degelijke, stabiele wereldboot.
Het beste van twee werelden
De lillebror 78 plug-in-Hybride combineert de stilte van elektrisch varen met de mogelijkheid om het elektrisch vaarbereik te vergroten of sneller te varen op de dieselmotor. Niet overal is een stopcontact aanwezig. Met deze innovatieve tender kunt u toch elektrisch varen waar dat mag of moet. De standaard is een 7,8m lange en 2,5m brede blank aluminium tender sloep. Het gewicht ligt vaarklaar tussen de 1600-1800kg afhankelijk van de opties. De boot is standaard voorzien van een sterke 4 cilinder 42 pk diesel motor. Daarmee vaart u tot 25km/u afhankelijk van het gewicht. Tot 20km/u is er geen vaarbewijs en registratie nodig. Het schip is CE-C gekeurd voor 10 personen, dit is inclusief kustwateren.
Extreem lange waterlijn
De Lillebror 78 E-Tourer glijdt met minimale weerstand over het water dankzij de extreem lange waterlijn. Het vaak bij snelle tendersloepen toegepaste uitstekende trimvlak aan de achterzijde is bij de E-Tourer volledig in het rompontwerp opgenomen. De scherpe voorsteven helt zelfs iets achterover, feitelijk heel praktisch bij lichte aanvaringen met kaden. De motor en accu’s bevinden zich onder de zelflozende kuipvloer, onder de waterlijn. Ze geven de Lillebror 78 E-Tourer daardoor een grote stabiliteit. Dankzij een automatisch meedenkend motormanagementsysteem kan gemakkelijk acht uren worden gevaren zonder bijladen.
Elektrisch varen verlost van suffe imago
Met de Lillebror is elektrisch varen eindelijk verlost van het suffe imago. De jachtbouw heeft met toepassing van de compacte E-boat Power Packs meer ontwerpmogelijkheden gekregen dan bij plaatsing van conventionele diesel- en benzinemotoren. Bovendien valt door de seriematige productie van powerpacks de investering in elektroaandrijving niet meer hoger uit dan bij installatie van conventionele schroefasaandrijving. Ook is de elektroaandrijving veel onderhoudsarmer en goedkoper, naast de grote voordelen als ongekende stilte, comfort en bedieningsgemak.
Meer weten? lillebrormarine.nl
Reacties 0
Log in om een comment te kunnen plaatsen