Het grootste kits-getuigde zeiljacht ter wereld
De Aquijo heeft een lengte van 85 m, een waterverplaatsing van 1625 ton en twee masten van 90 m en 3250 m2 zeil. Het schip is daarmee het grootste (kits-getuigde) zeiljacht ter wereld. De accommodatie is uitermate luxe, en is geschikt voor 12 gasten en een bemanning van 16 personen. De rompvorm en opstelling van de roeren zijn geoptimaliseerd voor uiteenlopende situaties onder zeil. De kiel heeft een diepgang van 11,60 m onder zeil en is intrekbaar uitgevoerd, zodat de diepgang in de haven - of varend op de motor - wordt teruggebracht tot 5,20 m.
Uitstekende zeileigenschappen
Het basis-ontwerp van de Aquijo is van Tripp Design uit de USA. De uitwerking en de vele innovatieve aspecten daarentegen zijn gerealiseerd door een intensieve samenwerking tussen de Nederlandse jachtwerven Oceanco en Vitters Shipyard. Oceanco staat bekend als een ervaren bouwer van grote luxe motorjachten. Vitters is op haar beurt een gerenommeerd bouwer van snelle luxe zeiljachten. Samen hebben ze een uniek en comfortabel jacht gerealiseerd met uitstekende zeileigenschappen.
Innovatie
De volgende innovatieve en bijzondere aspecten van het schip verdienen speciale aandacht:
- Eerste zeiljacht met twee 90 m lange koolstofvezel versterkte kunststof masten.
- Inleiding van de belastingen van deze masten en de verstaging in de scheepsconstructie zonder de stringente eisen aan gewichtsbeperking te overschrijden.
- Constante monitoring van de belasting van de verstaging en een snel reef-systeem waarmee de grootzeilen in 4 minuten in de giek geborgen kunnen worden.
- Alle zeilen kunnen vanuit het stuurhuis en de ‘fly-bridge’ bediend worden.
- Speciaal ontwikkelde volledig regelbare 40-tons lieren voor de bediening van de tuigage.
- Constructie en hydraulische bediening van de kiel van 250 ton, waarbij alle mogelijke belastingsgevallen doorgerekend zijn, inclusief het aan de grond lopen.
- Een uniek onderwater ankersysteem met ophanging en bediening van de twee ankers onder de boeg; voor deze oplossing is gekozen omdat het in een laag zwaartepunt resulteert, geen nadelig effect heeft op de hydrodynamica van het schip en de esthetica van het jacht ten goede komt.
- Feedback van de hydrodynamische belasting van de roeren aan het stuurwiel waardoor de roerganger met meer ‘gevoel’ het schip bestuurt, een nieuwe ontwikkeling die al in de automobielindustrie wordt toegepast maar waarvan de maritieme toepassing nog in de kinderschoenen staat.
- Alle systemen blijven operationeel tot een hellingshoek van 20 graden.
- In de haven zorgt een anti-heel systeem er voor dat een helling door windbelasting op de masten en de verstaging wordt gecompenseerd.
- Zeer lage geluids- en trillingsniveaus resulteren in een hoog comfort aan boord
- Een zeiljacht is van nature al milieuvriendelijk. Desondanks zijn alle energieverbruikers aan boord waar mogelijk geoptimaliseerd. Zo wordt restwarmte van de generatoren opgeslagen en benut voor warmwatersystemen.
- Vermeldenswaard is dat de werven uitermate creatief en gedisciplineerd te werk zijn gegaan wat betreft gewicht- en ruimtemanagement, een noodzakelijke voorwaarde voor het succesvol realiseren van een dergelijk complex project.
- Oceanco en Vitters Shipyard hebben met de realisatie van de Aquijo laten zien dat de Nederlandse jachtbouw door een intensieve samenwerking en inbreng van specifieke kennis en ervaring van beide werven tot unieke grensverleggende prestaties in staat is.
Reacties 0
Log in om een comment te kunnen plaatsen