Het containerschip zit al sinds dinsdag muurvast in het Suezkanaal. Een woordvoerder van Boskalis meldt aan de Telegraaf dat de kont nu los ligt, maar de kop nog muurvast zit.
Via het Suezkanaal loopt ongeveer 12% van de wereldhandel. Er wordt per dag ongeveer 10 miljard dollar aan goederen doorheen gesluisd. Per uur dat het schip vastligt zou dus 340 miljoen euro kosten volgens Lloyd’s List (BBC).
Door de blokkade is er een monsterfile ontstaan van ruim 320 schepen. De blokkade heeft grote gevolgen voor de wereldeconomie. Het Nederlandse bedrijf Smit Salvage (een dochterbedrijf van Boskalis) is ingehuurd om het reusachtige schip los te krijgen
Dit kanaal is dus zeer belangrijk, ook omdat een alternatief ruim 40% langere vaartijd heeft. Schepen die omvaren moeten nu via Kaap de Goede Hoop in Zuid-Afrika en deze route heeft zo een 5 weken langere vaartijd.
Lees meer op: Business insider
Foto: NU.nl
Reacties 0
Log in om een comment te kunnen plaatsen