De Cirkelbrug biedt wegverkeer en scheepvaart de mogelijkheid om gelijktijdig dezelfde kruising te passeren. Dit betekent dat wegverkeer in principe niet hoeft te stoppen voor schepen. Schepen zijn op hun beurt niet meer afhankelijk van vaste openingstijden.
Het brugdek van de cirkelbrug bestaat uit een cirkel met daarin een uitsparing, met opritten die er hetzelfde uitzien als de gebruikelijke rotonde. Afhankelijk van waar de uitsparing zich bevindt, wordt het wegverkeer over de linker of rechter oprit geleid. Door de vormgeving maakt het brugdek op elk moment contact met de wegen aan beide zijde van het water. Wanneer de cirkel draait, draaien de daarop rijdende auto’s echter wel mee.
De scheepvaart maakt gebruik van de uitsparing in de cirkelvormig brugdek om naar de andere zijde te varen. Een schip vaart naar het centrum van de uitsparing, waar het blijft liggen terwijl de cirkel draait. Het schip blijft met zijn steven in de vaarrichting liggen. De hoge delen steken uit de open cirkel omhoog. Wanneer de brug 180 graden is gedraaid, kan het schip door.
De Cirkelbrug kan worden toegepast op allerlei soorten wegen. Momenteel wordt onderzocht welke bruggen die al op de nominatie staan voor vernieuwing, wellicht vervangen kunnen worden door een Cirkelbrug. Hierbij moet worden gedacht aan locaties met een groot verkeersaanbod in watersportgebieden, waar vooral in de zomer lange files ontstaan op de weg en het water.
Bekijk
hier
het uitgewerkte idee van Sjoerd van den Hoorn aan de hand van illustraties.
Reacties 0
Log in om een comment te kunnen plaatsen