Directeur HISWA Vereniging, Geert Dijks, pleit voor een gesloten systeem van bouw, afvoer en recycling. “Nederland heeft net als de rest van Europa, te maken met een veroudering van de vloot. De vele polyester boten die werden verkocht in de jaren ’70 en ’80 verliezen langzaam hun economische waarde. Binnen nu en 15 jaar zijn er in totaal 75.000 sloopboten. Langs de waterkant liggen buiten gebruik geraakte vaartuigen. We moeten deze illegale dump inperken. Een gesloten systeem van bouw, afvoer en recycling is noodzakelijk.”
Tijdens de conferentie staan vooral de mogelijkheden om oud polyester te hergebruiken centraal. Momenteel vindt hergebruik op een te kleine schaal plaats. Dit gebeurt zonder kwaliteitbehoud. “Als oud polyester weer als grondstof kan dienen, zoals bij staal en hout, wordt de sloopprijs gunstiger,” aldus Geert Dijks. Op dit moment zijn er inzamel- en recycleprojecten in Frankrijk, Japan en Scandinavië, maar die zijn tot op heden weinig succesvol. De problemen worden vooral veroorzaakt doordat de inzamelkosten hoog zijn, de eigenaar van de achtergelaten boot vaak onbekend is en er een dilemma is over wie de rekening moet betalen.
De conferentie yacht reclycing is tijdens METS, de grootste internationale vakbeurs voor de pleziervaart. METS is van 17 tot en met 19 november 2015 in RAI Amsterdam.
Meer informatie
www.hiswa.nl
Reacties 0
Log in om een comment te kunnen plaatsen