De meest voorkomende oorzaken waardoor met name watersporters in de problemen komen zijn: motorstoring en navigatiefouten. Ook de radio medische adviezen aan zeevarenden, voor zieken en gewonden aan boord van zeeschepen, blijven op hetzelfde niveau als de voorgaande jaren. De hulpverleningen door KNRM-lifeguards op de Waddeneilanden vertoonden wel een stijging. Deze stijging had mede te maken met de grotere drukte tijdens de mooie zomer.
Een jaar na de introductie van de app KNRM Helpt hebben zo'n 18.000 gebruikers het hulpmiddel voor reisvoorbereiding en alarmering gedownload. In de toekomst moet de app het aantal incidenten helpen te verminderen. Dit moet gebeuren door bewustwording bij de gebruikers over weersverwachting, vaargebied en reisplan. Met de app kunnen waterrecreanten hun nood duidelijk kenbaar maken en zijn ze met het hulpmiddel sneller vindbaar. Dit moet langdurige zoekacties verminderen. De app werd in 2015 bijna 100 keer gebruikt voor een hulpvraag.
De meest stabiele factor binnen de KNRM zijn de vrijwilligers die al het reddingwerk mogelijk maken. Maar ook de 92.000 donateurs zijn van ongekende waarde. Zij zorgen ervoor dat de KNRM als goed doel een zelfstandig opererende hulpverleningsorganisaties kan blijven. Al deze mensen tezamen vormen de kern van de KNRM zodat deze zonder exploitatiesubsidies van de overheid en afhankelijk van donaties het reddingwerk kunnen uitvoeren met gemotiveerde vrijwilligers. Deze 1300 professionals staan 24 per dag paraat en halen hun voldoening uit de dankbaarheid en de blijdschap van mensen die ze uit een noodsituatie halen. (
KNRM
)
Reacties 0
Log in om een comment te kunnen plaatsen