Rustig is het eigenlijk nooit in het jubilerende Kanaal door Zuid-Beveland. Vrachtschepen en recreatievaartuigen varen af en aan langs de verkeerspost bij Wemeldinge. „Vooral ’s zomers is het hier een heksenketel.”
Peter Dellebeke, verkeersleider van Rijkswaterstaat, houdt soms zijn hart vast als hij de capriolen van pleziervaartuigen aanziet. „We adviseren de beroepsschippers dan: toeter maar en hoop er het beste van.”
Het is weer prijs: een zeiljachtje dreigt bij de monding van het kanaal in de vaargeul terecht te komen, wijst de verkeersleider. Het vaartuigje maakt nauwelijks snelheid, doordat er weinig wind staat. „Als het zo doorvaart, krijgt die schipper het lastig.” In de verte komen de vrachtschepen er al aan.
De binnenvaart heeft meestal voorrang op de pleziervaart; en daarvan zijn recreanten zich niet altijd bewust, weet Kees Storm, nautisch adviseur van Rijkswaterstaat. „Ze onderschatten hoe snel zo’n vrachtschip vaart, meestal zo’n 15 tot 25 kilometer per uur.”
Als zo’n plezierjachtje echt gevaar loopt, heeft de verkeerspost altijd nog twee luidsprekers op de pier staan. Dellebeke: „Daarmee verzoeken we zo’n bootje vriendelijk doch dringend om snel ruimte te maken.”
De schipper heeft kennelijk zelf ook in de gaten dat hij de vaargeul beter kan mijden. Het motortje wordt gestart en het jachtje haast zich uit de gevarenzone.
Meer lezen? Het hele artikel is te lezen op de website van het
Reformatorisch Dagblad
Reacties 0
Log in om een comment te kunnen plaatsen