"De ziel zit in een gerestaureerd schip, omdat alles wat nog bruikbaar was, is behouden. En delen die echt kapot of vergaan zijn, vervangen we zoveel mogelijk door oud materiaal, dat het oorspronkelijke benadert", aldus Klaas Tenwolde. 'Restaurateurs' Mart Sturm, Sjaak Oosterling en Bart de Graauw zijn het daar volkomen mee eens.
Het viertal maakt deel uit van een grote groep vrijwilligers die voor onderhoud en reparatie van de vloot van SBH zorgt. De drie hoogaarzen van de stichting liggen voor groot onderhoud in de Machinefabriek in Vlissingen. Met name de Yerseke 36 heeft veel aandacht nodig, aangezien er een hoop aan moet gebeuren. Het vlaggenschip - gebouwd in 1900 en het eerste schip dat SBH in eigendom kreeg - is door de jaren heen al behoorlijk onder handen genomen.
Tevens ligt er naast de Yerseke 36, de Wet (ook een hoogaars met historie als vissersschip) en de Alcyon (een vissersschip dat tot jacht werd omgebouwd) voor groot onderhoud in de Machinefabriek. Volgens de laatste berichten varen de drie hoogaarzen en de overige schepen en boten van de SBH-vloot eind april het Veerse Meer op. (
PZC
)Alle informatie over de stichting en haar vloot is te vinden op www.hoogaars.nl
Reacties 0
Log in om een comment te kunnen plaatsen