De ligplaatsen in de jachthavens zijn deze zomer voor 80 tot 100 procent bezet, stelt brancheorganisatie HISWA-RECRON. Ook in gemeenten is het dringen geblazen aan de kade, daar liggen de boten tot wel drie rijen dik naast elkaar.
Voor populaire toeristensteden aan het water leveren de ligplaatsen een extra bron van inkomen op. Amsterdam komt zelfs met een doorvaartvignet waarvoor betaald moet worden. "Amsterdam wil dat omdat het te druk wordt en ook in verband met het milieu", zegt Liane Jansen van HISWA-RECRON.
In veel steden aan het water zijn de vaste ligplaatsen inmiddels volgeboekt en wordt ook geld verdiend aan de passanten. "Die betalen een soort parkeergeld om te kunnen afmeren in de passantenhavens."
Een waterstad als Delft rekent circa 15 tot 18 euro per etmaal, afhankelijk van de grootte van het schip, waarbij gebruik van douche en toilet gratis is en een wasje draaien en drogen 10 euro kost. "Afhankelijk van het programma", vermeldt de website van de gemeente.
Een tweedehands sloep kost nu al gauw 15.000 euro
Voor de circa twaalfhonderd jachthavens zijn het gouden tijden en het is lang geleden dat dit het geval was, weet de brancheorganisatie. Sinds de coronacrisis zijn boten zeer gewild en dan met name de kleinere varianten. "Zoals sloepen, tenders en ribs." De tenders werden in het verleden alleen gebruikt als bijboot bij dure jachten.
"Vooral de nieuwe watersporters kopen niet meteen een kajuitjacht", weet Jansen. "De kleinere boten zijn makkelijk te besturen en je hebt er ook geen vaarbewijs voor nodig." Voor een sloep heb je dan weer wel een ligplaats nodig, maar de geldteller begint al eerder te lopen. "Voor een beetje tweedehands sloep betaal je nu al 15.000 euro."
Bron: Nu.nl
Reacties 0
Log in om een comment te kunnen plaatsen