Categorieën

Interviews
Blijf op de hoogte

Meld u nu aan voor de updates en mis nooit de nieuwste items!


* verplichte velden

Al een account?

StarTracking: "Eigenlijk bouwen wij onze apparatuur samen met de lezers van zeilersforum.nl"

5 januari 2017 Cristian Interviews 0

In het havenbulletin van vandaag een gesprek met Chris Roos, eigenaar van het ontwikkel bedrijf StarTracking. Het in Rijnsburg gevestigde bedrijf richt zich op de maritieme sector en was begin 2000 baanbrekend met track and trace apparatuur via gsm en inmarsat. Tegenwoordig richt StarTracking zich echter meer op andere apparatuur in de maritieme sector, zoals de Nmea / seatalk wifi multiplexer en de gps ontvanger. Ook heeft het bedrijf inmiddels een eigen display in de webshop, namelijk de multiview. 

[caption id="attachment_11455" align="aligncenter" width="267"] Nmea / seatalk wifi multiplexer[/caption]

Personalia: Chris Roos
Favoriete boot: Standfast Loper
Favoriete jachthaven: 

Lelystadhaven



Jullie ontwikkelen zelf producten, hoe gaat dat in zijn werk? 

Zelf ben ik een enthousiaste zeiler en kom tijdens die tochten vaak op allerlei ideeën. Daarnaast krijgen we via zeilersforum.nl veel initiatieven binnen. Soms zitten er onhaalbare toepassingen tussen, maar vaak zitten er ook ideeën tussen die we direct proberen op te pakken. Door de betrokkenheid van de leden van het forum ben je eigenlijk samen aan het bouwen.

Heb je een voorbeeld van zo’n idee? 

Het grootste deel van de functionaliteit van de nmea/seatalk wifi multiplexer is tot stand gekomen door bijdrages vanuit het zeilersforum. Het draadje in het forum is inmiddels meer dan 2700 postjes groot! Zo is bijvoorbeeld de berekening van de performance van de boot toegevoegd. En doordat alle boorddata in de multiplex wordt verzameld, kan met behulp van het intern opgeslagen polar diagram van de boot, dit direct worden berekend. Het overgrote deel van de zeilers is hier voortdurend in geïnteresseerd. Zodoende kan men namelijk controleren of er goed wordt getrimd. En omdat zowel de hardware als de software in house wordt ontworpen, kunnen we erg snel schakelen. Komt er vervolgens bijvoorbeeld een klant met een eis om een speciaal nmea bericht aan te passen, dan wordt dat vaak dezelfde dag nog in het ontwerp opgenomen.

Hoe ziet de toekomst er op het gebied van watersport instrumenten volgens u uit?

Je ziet dat de apparatuur die wordt toegepast bij de beroepsvaart, steeds meer bij de pleziervaart wordt ingevoerd. Dit zag je ook bij de AIS transponders. De daar toegepaste ethernet zal naar verwachting ook zijn weg vinden in een zeilboot, al dan niet draadloos. Zo kan er sneller meer data worden uitgewisseld. Daarbij ontwikkelen de grote merken steeds mooiere kleuren lcd's en radar apparatuur, en ondersteunt de elektronica steeds meer de verantwoordelijkheid van de schipper.

Waar zijn jullie zelf op dit moment mee bezig? 

StarTracking is momenteel het nieuwe LORA netwerk aan het integreren. Dit is een door de kpn uitgerold lange afstand netwerk (draadloos). Het voor 'internet Of Things' opgezette netwerk heeft landelijke dekking en kan korte datapakketjes versturen. Hierdoor kan bijvoorbeeld regelmatig de positie van de boot worden doorgegeven. Dit geldt tevens voor een bilge alarm of andere gegevens van de boot. Het grote voordeel hiervan is dat het verzenden van data gratis is, en het abonnement een stuk goedkoper dan die van een simkaart.

Meer informatie vindt u op de website: 

www.star-safety.com

Reacties 0

Log in om een comment te kunnen plaatsen