Staverse kotters komen uit Stavoren. Uiteraard, één van de Friese elf steden en natuurlijk met een verleden vol scheepvaart en visserij als kustplaats aan de Zuiderzee. De moderne Staverse kotter heeft al die kwaliteiten in zich op gezogen, qua vorm en nautisch geheugen.
'een scherpe kop en een ronde kont'
De eerste Staverse motorkotters werden in 1918 gebouwd bij scheepswerf 'De Volharding'. Opgericht door de familie Van der Werff. Hier werden ook, vanaf de jaren '70 van de vorige eeuw de eerste moderne modellen gebouwd voor de recreatieve scheepvaart.
[caption id="attachment_13717" align="alignright" width="175"] Anton van der Werff[/caption]
Het eerste model was de 1040 (met 'een scherpe kop en een ronde kont' aldus Anton van der Werff) en later werd er ook de 1200 aan de range toegevoegd. In de jaren '90, toen Auke van der Werff de scepter overnam is de bouw van de eerste versie moderne 'Staverse Kotters' gestaakt, en werd begonnen met de bouw van de Sturiers. Dit zijn de modellen die beter beantwoorden aan de wensen van de huidge watersporter. Het zijn juist deze modellen die goed vertegenwoordigd zijn op de tweedehands markt.
Van de Staverse kotters, inclusief de Sturier modellen zijn er inmiddels enkele honderden gebouwd. De goedkoopste tweedehands modellen beginnen bij rond de 50.000 euro (voor een 1040 uit de jaren '70) en prijzen lopen op tot meer dan een ton, afhankelijk afhankelijk van het model en de staat van het schip.
Motorisatie Staverse Kotter
De verschillende schepen zijn divers gemotoriseerd. Iveco diesels zijn veel voorkomend, maar ook DAF, Mercedes en MAN zijn veelvuldig ingebouwd. Er zijn diverse modellen die getuigd zijn met één zelfs twee masten (kits getuigd). Deze laten zich onder de juiste omstandigheden ook volledig varen alleen onder zeil.
Gegevens 1040
Lengte:10.4 m
Breedte:3.5 m
Diepgang:110.0 cm
Materiaal:Staal
Gegevens 1200
Lengte:11.99 m
Breedte:4.0 m
Diepgang:140.0 cm
Materiaal:Staal
Reacties 0
Log in om een comment te kunnen plaatsen